Jaarlijks lanceert de Stichting Ideële Reclame (SIRE, sinds 1967) campagnes die mensen moeten ‘wakker schudden, moeten aanzetten tot nadenken … mensen moeten laten beseffen dat sommige kwesties die weinig of geen aandacht krijgen, dit wel verdienen'. In 2025 lanceerde SIRE de campagne Je bent nooit te oud om te leven. Deze campagne heeft tot doel hardnekkige misvattingen over ouder worden te doorbreken. Of dat gelukt is zullen we pas over een tijd weten. Heersende vooroordelen zijn doorgaans zo diepgeworteld dat er meer nodig is om deze te doorbreken dan ‘slechts’ een campagne, hoe goed deze ook is. Maar de boodschap is duidelijk en het sentiment, denk ik, goed aangevoeld.
SIRE communiceert het volgende over haar motivatie: ‘Vooroordelen beïnvloeden sterk hoe we naar ouderen kijken en hoe we ons eigen ouder worden ervaren, met als risico een korter leven en een verminderde kwaliteit van leven. Deze negatieve beeldvorming kan ertoe leiden dat men op latere leeftijd minder openstaat voor nieuwe dingen en uitdagingen uit de weg gaat, terwijl dit essentieel is voor het behoud van onze vaardigheden. Met deze campagne wil SIRE de negatieve beeldvorming rondom ouderen doorbreken'.
De campagne-uitingen zijn te bekijken en beluisteren via de site van SIRE.